Pakopeli FindOut
Museopolku 2,
60800 Ilmajoki
+358 400 297 029
[email protected]
yrityksen kotisivut

TESTIPELI
Pelipäivä: 02.09.2017
Ryhmän koko: 2 henkilöä
Suomen pakopelit: 2.70 / 5.00 tähteä

Pakopeli FindOut on Seinäjoella ja Ilmajoella toimiva pakohuoneyritys, jonka ensimmäiset huoneet avattiin jo vuonna 2015. Yrityksen Ilmajoen huoneet sijaitsevat Yli-Lauroselan talomuseon tiloissa, jossa on todellista vanhan ajan tunnelmaa. Museoalueelle astuttaessa tulijaa tervehtii vahva tervan tuoksu sekä punaiset talonpoikaisrakennukset. Astumme sisään päärakennukseen ja meidät ottaa vastaan hyväntuulinen pelinohjaaja. Astumme museokahvilan tiloihin, jossa istuudumme hetkeksi puisen tupapöydän ääreen kuuntelemaan pelin teknistä alustusta. Pian on vuorossa Pohjanmaan reissumme toinen Pakopeli FindOutin peli, Isännän huone. Mietteitämme ensimmäisestä pelikokemuksestamme FindOutilla, Seinäjoen Länsimetro-pelistä voi lukea täältä.

Pakopeli FindOut – Suomen pakopelit

Yli-Lauroselan talomuseo hehkuu vanhan ajan tunnelmaa ja ilmassa on vahva tervan tuoksu. Kuva: Suomen pakopelit

On vuosi 1867. Talon entisen ja nykyisen emännän välillä on kateutta ja epäoikeudenmukaisuutta, ja te olette tulleet niitä nyt ratkomaan. Kaikki ovat juhlimassa Ilmajoen kunnan itsenäistymistä eikä ketään ole missään. Paitsi te. Menette Juho-isännän huoneeseen etsimään kiistan kohteena olevaa perintösormusta, kun yksi pölvästi joukossanne vetää oven kiinni, eikä se aukea kuin ulkopuolelta.

Isännän huone

Pakopeli FindOut






Tehtävät ja haasteet

Isännän huone -pelin taustatarina perustui osittain talomuseon omaan historiaan – Juho Yli-Laurosela, siis isäntä itse, on uuden ja vanhan emännän kiistan keskellä ja meidän tehtävänämme oli löytää isännän huoneesta apua emäntien kiistaan. Ajatus todellisen historian hyödyntämisestä pelisuunnittelussa oli mainio, mutta valitettavasti tämä jäi tehtävien toteutuksessa osittain vain tausta-ajatukseksi. Kun joissain tehtävissä oli hyödynnetty talon historiaa, toiset olisivat voineet olla melkeinpä minkä tahansa pakohuonepelin tehtäviä. Tehtävätyypeissä oli jonkin verran vaihtelua etsimisestä hahmotustehtäviin ja ne etenivät lineaarisesti.
Itse tehtävät olivat hämmentäviä ja ne vaativat toisinaan kummallisia logiikkaketjuja. Kuten Länsimetro-pelissä, myös Isännän huone -pelin suurin kompastuskivi oli yrityksen käyttämä passiivinen vihjeenantosysteemi. Koska huoneessa ei ollut lainkaan kameroita eikä mikrofoneja, pelitilaan oli sijoitettu vihjekirjekuoria, jotka sai avata niin halutessaan. Valitettavasti näistä vihjeistä ei ollut ryhmällemme apua ja koska mitään muuta apua ei ollut tarjolla, pyörimme ajoittain tilassa toimettomina. Arvostamme pakopeleissä hyvää pelirytmiä sekä itse keksittyjen ratkaisujen tuomaa hyvänolontunnetta – Isännän huone ei näitä valitettavasti tarjonnut.

Pelin visuaalisuus

Isännän huone, Pakopeli FindOut – Suomen pakopelit

Isännän huone sijaitsee Yli-Lauroselan talomuseossa, joten sisustus oli erittäin todentuntuinen. Kuva: Pakopeli FindOut

Visuaalisesti Isännän huone on upea ja aidontuntuinen huone, mitä sopii tietysti viralliselta museorakennukselta odottaakin. Lankkulattiat ja vanhat, repsottavat tapetit loivat mukavasti tunnelmaa 1860-luvun talonpoikaistalosta. Tätä tunnelmaa tosin rikkoivat tehtävissä käytetyt numero- ja suuntalukot sekä muut nykyaikaiset esineet – kunpa vain nämäkin olisivat olleet teemanmukaisia, huone olisi voinut visuaalisesti hipoa täydellisyyttä.






Henkilökunta

FindOutin käyttämästä passiivisesta vihjeenantojärjestelmästä johtuen, kontaktimme pelinohjaajaamme oli vähäistä – hän oli kuitenkin erittäin ystävällinen ja avulias, minkä lisäksi hän sai meidät tuntemaan olomme tervetulleeksi. Saamamme tekninen alustus oli erittäin perinpohjainen, minkä lisäksi hänen museotyöntekijänomainen tapansa kertoa pelin taustatarinaa oli ympäristöön sopiva.
Pelin jälkeen hän keskusteli kiireettömästi pelikokemuksestamme, minkä jälkeen hän kannusti meitä tutustumaan talomuseon muihinkin tiloihin kaikessa rauhassa – pelin jälkipuinneissa erityisesti hänen asiakaslähtöisyytensä sai meiltä kiitosta.

Pelikokemus

Hienosta peliympäristöstä ja mukavasta henkilökunnasta huolimatta Isännän huone jätti karvaan jälkimaun, sillä se tärkein eli itse peli, ei ollut korkeatasoinen. Kun tehtävien ratkaisut aiheuttavat enemmän hämmennystä kuin ahaa-elämyksiä tai kun tehtävät ovat tarkoituksellisesti monitulkintaisia, liikutaan vaarallisilla vesillä. Hankala tehtävä, jonka ainoaa mahdollista ratkaisua pitää pitkään pohtia voi olla erittäin onnistunut ja palkitseva, kun taas tehtävä, jossa on useampia ratkaisuvaihtoehtoja, on lähes poikkeuksetta turhauttava. Isännän huoneessa oli valitettavan monta moniselitteistä tehtävää, mikä latisti pakopelikokemuksemme keskivertoa heikommaksi.

Suomen pakopelien arvostelu

Suositukset
Aiempi pelikokemus: ensikertalaiset, aloittelijat, perheille
Ryhmäkoko: 3–4 pelaajaa
Pelaajatyyppi: elämyshakuiset

Suomen pakopelit testasi Pakopeli FindOutin Isännän huone -pelin maksutta.

– Pauliina, Suomen pakopelit





0 kommenttia