Pakopeli FindOut
Vaasantie 11,
60100 Seinäjoki
+358 400 297 029
[email protected]
yrityksen kotisivut

TESTIPELI
Pelipäivä: 02.09.2017
Ryhmän koko: 2 henkilöä
Suomen pakopelit: 1.60 / 5.00 tähteä

Pakopeli FindOut – Suomen pakopelit

Pakopeli FindOut aloitti toimintansa syksyllä 2015. Kuva: Pakopeli FindOut

Pakopeli FindOut on Seinäjoella ja Ilmajoella toimiva pakohuoneyritys, jonka ensimmäiset huoneet avattiin jo vuonna 2015. Yrityksen Seinäjoen huoneet sijaitsevat Rytmikorjaamolla, jossa on mahdollista myös ruokailla ja pitää kokouksia. Lisäksi talossa on ”yksi Suomen suurimmista rock-klubeista”. Astumme sisään suureen tiilirakennukseen ja suunnistamme valtavissa sisätiloissa opasteiden avulla FindOutin vastaanottoon. Vuorossa yrityksen Länsimetro-peli

.

Seinäjoki kehittyy kovaa vauhtia ja nyt kaupunkiin on päätetty rakentaa isolla rahalla oma Länsimetro! Jokaisella itseään kunnioittavalla kaupungilla on oma metroverkosto, mutta yllättäen kaikki ei tässäkään Länsimetrossa ole sujunut kuin Strömsössä. Metro ei viekään sinne minne sen piti, vaan se päätyy Peräseinäjoen Perämetroon. Kaiken lisäksi rata loppuu kesken, koska edestä löytyi rakennusvaiheessa uhanalainen kivilaji jonka päällä elää suojeltu naakka. Metro jumiutuu niille tiloilleen, koska pakkia ei muistettu rakentaa. “Vakuutusyhtiö ja tarkastajat taistelevat siitä kait vieläkin”, tokaisee kuljettaja ja nostaa jalat kojelaudalle. Pois pääsee onneksi Härmän liikenteen bussilla, joka kulkee Peräseinäjoen Perämetrolta kaupunkiin säännöllisesti ja vielä joka viikko! Kerran viikossa kulkeva vuoro lähtee tunnin päästä. Vaihtoehtona on.. *kuiskaa*.. jäädä peräseinäjokisten armoille.

Länsimetro

Pakopeli FindOut






Tehtävät ja haasteet

Pelin tehtävät olivat lineaarisia ja lähes yksinomaan etsimiseen painottuvia. Jotkut tehtävät olivat niin pitkiä ja keskenään samankaltaisia, että peli alkoi jo varhaisesssa vaiheessa toistamaan itseään. Tehtävissä ilmeni muutamia epäloogisuuksia sekä pakopelien valtavirrasta poikkeavia ominaisuuksia, jotka turhauttivat ryhmäämme. FindOut poikkeaa muista pakopeliyrityksistä siten, ettei heidän huoneissaan ole lainkaan kameroita eikä mikrofoneja. Tästä johtuen pelin tehtävät oli numeroitu ja yhtä tehtävää kohden tilasta löytyi kirjekuori, joka antoi yhden vihjeen tehtävän ratkaisuun. Tällainen ratkaisu on erittäin yksioikoinen, sillä eri ryhmät saattavat kompastua aivan erilaisiin ongelmiin kuin toiset ja kirjekuorisysteemi tarjoaa apua vain yhteen näkökulmaan. Meille kävi pahin mahdollinen eli jumiuduimme pitkäksi aikaa yhteen tehtävään eikä kirjekuoren vihjeestä ollut apua. Tämä laski merkittävästi pelin tempoa ja ryhmämme tunnelmaa.

Pelin visuaalisuus

Länsimetro, Pakopeli FindOut – Suomen pakopelit

Länsimetro jätti visuaalisesti ja pelillisesti paljon toivomisen varaa. Kuva: Pakopeli FindOut

Pelitila oli visuaalisesti sekalainen ja ankea; taustatarinan mukaan meidän piti löytää tiemme ulos metrosta bussipysäkille, jotta pääsisimme kotiin, mutta tilassa ei ollut mitään, mikä olisi tukenut tätä taustatarinaa. Vaikka sisustuksen ja teeman yhteensopimattomuuden jättäisi huomioimatta, peli näytti siltä, että sen sisustuksessa oli koetettu päästä mahdollisimman helpolla.






Henkilökunta

FindOutin käyttämästä passiivisesta vihjeenantojärjestelmästä johtuen, kontaktimme pelinohjaajaamme oli vähäistä, mutta valitettavasti näihinkin hetkiin jäi toivomisen varaa. Kun saavuimme yrityksen odotustilaan, siellä ei ollut ketään eikä mitään tapaa ilmoittaa tulostamme. Kun pelinohjaajamme lopulta saapui, hän tervehti meitä lyhyesti ja alkoi pitämään pelin teknistä alustusta. Pyysimme saada häneltä perinteisen, aloittelijoille suunnatun alustuksen, mutta pyyntömme tuntui kuitenkin vain hämmentävän häntä, ja saamamme alustus jäi vähintäänkin puutteelliseksi. Tämän jälkeen hän sen enempää mitään selittelemättä alkoi johdattaa meitä Rytmikorjaamon sopukoihin ja erääseen huoneeseen saavuttuamme hän pyysi meitä istumaan alas. Sitten hän alkoi lukemaan suoraan paperista, katsettaan nostamatta pitkää tarinaa. Monotonisen monologin jälkeen hän toivotti meille onnea matkaan ja poistui huoneesta. Vasta tässä vaiheessa ymmärsimme, että olemme jo pelitilassa ja että peli oli alkanut. Harmillisinta tässä oli se, ettei meille tarjottu missään vaiheessa vaihtoehtoa luopua henkilökohtaisista tavaroistamme pelin ajaksi, mitä olisimme itse kovasti toivoneet.
Pelin jälkeen olimme varmoja, että pelin aiheuttama pettymys ja jopa ärtymys paistaisi kasvoiltamme, mutta pelinohjaajamme ei joko huomannut tai huomioinut tätä mitenkään. Tämä tuntui hyvin kummalliselta käytökseltä elämyspalveluita tarjoavan yrityksen työntekijältä.

Pelikokemus

Länsimetro oli monella tapaa pettymys; ensinnäkin sisustus oli suorastaan karu, eikä tukenut teemaa. Tilan ehdoilla olisi voinut keksiä paljon muutakin, mutta sen sijaan peli vaikutti siltä, että pelin suunnittelijat olivat keksineet omasta mielestään hyvän tarinan, joka sijoitettiin käytettävissä olevaan tilaan, sen enempää tunnelmaan panostamatta. Toiseksi pelin tehtävät olivat enemmänkin epäselviä kuin vaikeita ja toistivat liikaa samaa kaavaa, minkä vuoksi pelin loppua kohden yleensä tehtävän ratkaisua seuraava onnistumisen tunne jäi vähäiseksi. Kolmanneksi yrityksen käyttämä vihjesysteemi on erittäin ongelmallinen. Yrityksen ideologian mukaan kyseiseen ratkaisuun on päädytty, koska he eivät halua asiakkaidensa kokevan ”isoveli valvoo” -tunnetta – lähtökohtaisesti kaunis ajatus voi kuitenkin kostautua peliflow’ssa : ryhmät tarvitsevat usein räätälöityä vinkkejä, jolloin etukäteen kirjoitetut vihjeet eivät anna tarvittavaa apua tehtävän ratkaisemiseen.
Kaikkien näiden tekijöiden summana käteen jäi pakopelikokemus, jonka olisi voinut jättää kokematta.

Suomen pakopelien arvostelu

Suositukset
Aiempi pelikokemus: aloittelijat
Ryhmäkoko: 3–4 pelaajaa
Pelaajatyyppi: kaveriporukat

Suomen pakopelit testasi Pakopeli FindOutin Länsimetro-pelin maksutta.

– Pauliina, Suomen pakopelit





0 kommenttia