KOMNATA QUEST
Kuusitie 4,
00270 Helsinki
+358 44 235 1749
sähköposti
yrityksen kotisivut

TESTIPELI
Pelipäivä: 21.09.2017
Ryhmän koko: 2 henkilöä
Suomen pakopelit: 4.20 / 5.00 tähteä

Suomen pakopelit kävi vierailulla Helsingin Katajanokalta Ruskeasuolle muuttaneen Komnata Questin tiloissa ja pelasi samalla yrityksen molemmat uudet pelit; mietteitä ensin pelatusta Ratkaisematon murhamysteeri pelistä voi lukea täältä. Murhamysteeri-pelin hämmentävissä jälkitunnelmissa ryhmämme pieneni kuudesta kahteen pelaajaan, sillä seuraavana pelivuorossa ollutta Nyt tai ei koskaan -peliä voi pelata vain pareittain. Meillä oli jo ennakkoon tiedossa, että kyseessä on kirjaimellisesti laatikkopeli eli että meidät suljettaisiin huoneen sijasta laatikkoon, mikä aiheutti jo ennen pelin alkua pienoisia sydämen tykytyksiä. Jätimme kengät narikkaan ja saimme luettavaksemme lyhyet ohjeet. Sen jälkeen pelinohjaajamme laittoi meidät seinää vasten, kädet käsirautoihin, hupun päähän ja alkoi johdattamaan meitä pimeydestä pimeyteen…
Meidät vietiin yksitellen huput päässä huoneeseen, jossa oli kaksi pitkää laatikkoa, kummallekin pelaajalle omansa. Asetuimme makaamaan laatikon pohjalle ja kuulimme, kuinka laatikko suljettiin ulkopuolelta. Tämä oli merkki siitä, että saimme ottaa huput pois päästämme ja peli voi alkaa.

Terve! Olen Jim, Jim Moriarty. Rakastan kavereiden kanssa seikkailemista! Toinen laittaa lelun piiloon ja toinen etsii. Arvaa, kumpi sinä olet tässä leikissä? Kätkijä vai etsijä? Et kumpikaan? Bingo! Säännöt keksin minä ja lelu olet sinä! Voi miten hauskaa! Uskallatko lähteä kanssani pakohuoneseikkailuun?

Nyt tai ei koskaan

Komnata Quest






Tehtävät ja haasteet

Nyt tai ei koskaan on tehtävä-tyyppinen pakopeli, missä tavoitteena on siis selvittää ennalta määrätty tehtävä, jotta meidät voidaan päästää lukitusta tilasta ulos. Tässä tapauksessa Uusi Sherlock -tv-sarjasta tuttu Jim Moriaty on kidnapannut ja lukinnut meidät laatikoihin. Tehtävämme on selvittää sijaintimme ja soittaa poliisit pelastamaan meidät.
Pelin tehtävissä oli erinomaisesti huomioitu laatikon asettamat rajoitukset ja jopa hyödynnetty niitä. Koska molemmat pelaajat makasivat omissa laatikoissaan, kommunikaation ja yhteistyön tarve oli merkittävästi tärkeämpi verrattuna tyypilliseen pakohuonepeliin. Kaikki tehtävät olikin toteutettu siten, että ne pystyttiin ratkaisemaan vain yhteisvoimin. Tehtävien ratkaisuun tarvittiin paitsi perusteknistä osaamista myös aisteja sekä ongelmanratkaisukykyä. Peliaika on epätyypillisesti vain 45 minuuttia, mikä tuntui oikein kelvolliselta ratkaisulta erikoisen pelitilan huomioiden. Tehtävät olivat myös ilahduttavasti teemaan sidottuja.

Pelitila

Nyt tai ei koskaan, Komnata Quest – Suomen pakopelit

Nyt tai ei koskaan -pelin aikana maataan pehmustetussa ja ilmastoidussa laatikossa. Kuva: Komnata Quest

Ajatus laatikkoon lukitsemisesta tuntui ennen pelin alkua jännittävältä ja jopa hieman ahdistavalta. Mutta pelkomme osoittautui täysin turhaksi: laatikko oli tilavahko eli siinä mahtui loistavasti kääntymään kyljellään ja hieman notkeammat pystyvät halutessaan vaihtamaan pään puolta. Pelin puolesta tämä on tietysti tarpeetonta, mutta kuvastanee hyvin laatikon tilavuutta. Tämän lisäksi laatikko oli hyvin ilmastoitu ja sen kaikki seinämät pehmustettu, näin ollen laatikko ei ollut lainkaan hiostava tai ahdistava. Kaiken kaikkiaan pelitila oli siis innostavan ainutlaatuinen ja erikoisuudessan jopa täydellisyyttä hipova.






Henkilökunta

Pelinohjaajamme hoiti pelin teknisen alustuksen sekä käsiraudoituksen ja pussittamisen peliin sopivalla tiukkuudella. Valitettavasti hän ei kuitenkaan alustanut meille itse peliä ja sen tarinaa lainkaan. Tämä oli harmillista paristakin syystä: taustatarinan kertomisella olisi voinut luoda lisää tunnelmaa ja tuoda syvyyttä pelin teemaan, mutta ennen kaikkea se olisi selkeyttänyt tehtävien ratkaisua, olivathan tehtävät kuitenkin teemaan sidottuja. Muilta osin pelinohjaajamme hoiti tehtävänsä mallikkaasti.

Pelikokemus

Nyt tai ei koskaan oli monella saralla loistava, jopa täydellisyyttä hipova pakopeli: peliajassa ja tehtävissä oli huomioitu erikoinen pelitila, aistitehtävät olivat kenties parhaimmat, mitä ryhmämme on kokenut ja pelin vaatima yhteistyö oli hienosti toteutettu. Kaiken tämän päälle pelitilaan eli laatikoihin oli todellakin panostettu, jotta ne olisivat mukavia eivätkä lainkaan ahdistavia – toki on hyvä täsmentää, ettei kumpikaan meistä ole ahtaanpaikankammoinen. Pelissä onnistuttiin luomaan aidontuntuinen mielikuva siitä, että meidän on paettava kidnappaajamme kynsistä ja tätä mielikuvaa tukivat kaikki osa-alueet tehtävistä äänimaailman kautta peliympäristöön. Tästä syystä peli oli erittäin toimiva ja ainutlaatuinen kokonaisuus.

Suomen pakopelien arvostelu

Suositukset
Aiempi pelikokemus: kokeneet
Pelaajatyyppi: elämyshakuiset

Suomen pakopelit testasi Komnata Questin Nyt tai ei koskaan -pelin maksutta.

– Pauliina, Suomen pakopelit





0 kommenttia

Avaa sanainen arkkusi ja liity keskusteluun