KOMNATA QUEST
Kuusitie 4,
00270 Helsinki
+358 44 235 1749
sähköposti
yrityksen kotisivut

TESTIPELI
Pelipäivä: 21.09.2017
Ryhmän koko: 6 henkilöä
Suomen pakopelit: 2.10 / 5.00 tähteä

Komnata Quest on venäläislähtöinen yritys, jolla on tällä hetkellä yli 100 peliä yli kymmenessä maassa. Yrityksen ensimmäiset huoneet Suomessa avattiin Helsingin Katajanokalle, josta yritys muutti viime vuoden vaihteessa Ruskeasuolle. Samalla yritys uusi molemmat huoneensa ja Katajanokalla pyörineet Pyhän enkelin linna ja Olematon mies saivat väistyä Nyt tai ei koskaan sekä Ratkaisematon murhamysteeri -pelien tieltä. Suomen pakopelit kävi testaamassa yrityksen molemmat pelit ja ensimmäisenä päästiin ratkaisemaan murhamysteeriä.

Komnata Quest, Helsinki – Suomen pakopelit

Komnata Questillä on huoneita yli kymmenessä maassa. Kuva: Komnata Quest

Matematiikan professori Felix Goban on pidätetty ja lukittu eristysselliin seitsemästä murhasta epäiltynä. Mutta Felixin pidätyksen jälkeenkin on tapahtunut kaksi samantyylistä murhaa. Miten se on mahdollista? Sinun rikosetsivätiimisi täytyy ratkaista mysteeri, miten psykotappaja pystyy jatkamaan murhatyötänsä ja kuka on seuraava uhri. Ole varuillasi! Et voi tietää, mitä salaisuuksia saattaa piileskellä sarjamurhaajan huoneessa.

Ratkaisematon murhamysteeri

Komnata Quest






Tehtävät ja haasteet

Peli oli lineaarinen eli yhden tehtävän ratkaisu johti seuraavaan tehtävään. Varsinaisista arvoituksista ei voi puhua, sillä kaikki tehtävät olivat toiminnallisia, jotka ratkaistiin hyödyntämällä pelitilasta löytyneitä esineitä tietyllä tavalla. Tarvittavat esineet olivat pitkälti hyvin esillä, joten niiden löytämistä tai käyttötarkoituksen keksimistä vaikeutti ainoastaan pelitilan hämäryys. Tehtävät olivat usein myös hyvin suoraviivaisia, mikä on monesti kohdallaan pelissä, joka panostaa enemmän tunnelmaan kuin tehtävien monimutkaisuuteen. Ratkaisematon murhamysteeri -pelissä tunnelma oli tosin lattea, mikä siis korosti harmillisesti tehtävien yksipuolisuutta.
Peliin oli yritetty luoda tarinallisuutta huoneessa olevien sanallisten vihjeiden avulla, minkä lisäksi pelin lopussa ryhmämme piti katsoa video, joka paljasti sekä taustatarinan arvoituksen että ulospääsyyn tarvittavan koodin. Teknisestä lipsahduksesta johtuen selvitimme viimeisen koodin katsomatta videota kokonaan, mutta puolet ryhmästämme alkoi kuitenkin kiltisti katsomaan videota alusta (olettaen, että alussakin olisi jotain tärkeää). Näin ollen ryhmämme poistui huoneesta kahdessa aallossa, kun puolet ryhmästämme jäi katsomaan ylipitkää videota, jonka pääasiallinen tarkoitus oli nivoa pelin hatara taustatarina yhteen.

Pelin visuaalisuus

Ratkaisematon murhamysteeri, Komnata Quest – Suomen pakopelit

Ratkaisematon murhamysteeri on tällä hetkellä yrityksen ainoa yli kahdelle hengelle soveltuva pakohuonepeli. Kuva: Komnata Quest

Pelitila oli tilava ja alussa sopivan hämärä, jopa pimeä. Kuuden hengen ryhmällämme oli runsaasti liikkumatilaa ja labyrinttimäisyys jakoi porukkamme useaan otteeseen pienempiin ryhmiin. Tämä sopi hyvin pelin tunnelmaan ja valaistuksen vähäisyys peitti sopivasti pelin sisustukselliset puutteet. Valitettavasti pelin edetessä tilaan tuli hieman enemmän valoa, mikä latisti tunnelmaa ja sai huomion kiinnittymään siellä täällä lojuneisiin, jopa tökerön ja halvanoloisiin muoviraajoihin. Kaiken kaikkiaan pelissä oli hyvin niukasti yksityiskohtia, mikä sai suuren pelitilan tuntumaan tyhjältä.

Pelissä oli paikoitellen ”verellä” seinille kirjoitettuja vihjeitä, jotka oli kirjoitettu suomeksi, englanniksi ja venäjäksi. Tässä oli kaksi ongelmaa: ensinnäkin tämäntyyppinen monikielisyys muistuttaa pelaajaa siitä, että ollaan todellakin pelissä, eikä pelätyn sarjamurhaajan salaisessa kammiossa. Toiseksi suomenkieliset tekstit olivat huonosti käännettyjä, mistä syystä ryhmämme päätyi lukemaan englanninkielisiä tekstejä, jotta olisimme ymmärtäneet tekstin idean varmasti oikein.
Huoneen äänimaailma oli kuitenkin onnistunut ja loi varsinkin pelin alun hämärässä valaistuksessa hyvin tunnelmaa.






Henkilökunta

Pelinohjaajamme oli nuori naishenkilö, joka tuntui jopa aristavan pelinohjaustilannetta. Hän alkoi pitämään meille teknistä alustusta, vaikka sanoimme, ettemme sitä tarvitse – lisäksi tekninen alustus oli erittäin puutteellinen ja itse pelin alustus olematon. Kertomalla pelin taustatarinan sopivalla tavalla olisi voinut luoda jo hyvän pohjan jännittävälle tunnelmalle – sen sijaan olomme oli lähinnä kiusaantunut ja hämmentynyt ennen huoneeseen astumista.
Saimme mukaamme radiopuhelimen, jonka välityksellä pelinohjaajamme antoi vihjeitä ja nämä olivat valitettavasti todellisia tunnelmanrikkojia. Vihjeet alkoivat kysymyksellä, mitä olimme juuri tehneet tai olimmeko löytäneet tietyn esineen, aivan kuin hän ei olisi lainkaan seurannut peliämme. Ikävin tapaus oli pelin loppupuolella, kun olimme ratkaisseet jo työn alla olevan tehtävän oikein, mutta ilmeisesti teknisestä viasta johtuen se ei aiheuttanut tarkoitettua ratkaisua ja vihjeen sijasta pelinohjaajamme intti, että ratkaisumme oli väärä.

Pelikokemus

Ratkaisematon murhamysteeri jätti ennen kaikkea hämmentävän jälkimaun: jännittävästi alkanut peli latistui loppui kohden ja tehtävät alkoivat toistaa itseään. Muutamiin huoneessa oleviin vihjeisiin olisi kaivannut selkeyttä ja eläytyväisempi pelinohjaaja olisi kenties pystynyt luomaan jännittävää tunnelmaa. Pelin vähäiset hienoudet jäivät armotta heikkouksien jalkoihin; äänimaailma oli toimiva, muttei riittänyt yksinään ylläpitämään pelin tunnelmaa ja viimeisen oven avannut mekaniikka oli ainutlaatuisen hieno, mutta jäi puolelta ryhmästämme näkemättä, kun he olivat tilan perimmäisessä nurkassa katsomassa videota, jota emme enää tarvinneet. Toisaalta tämä ryhmämme jakanut loppuratkaisu kruunasi omalla tavallaan muutenkin jo latistuneen pelikokemuksen.

Suomen pakopelien arvostelu

Suositukset
Aiempi pelikokemus: aloittelijat
Ryhmäkoko: 3–4 pelaajaa
Pelaajatyyppi: kaveriporukat, jännitys

Suomen pakopelit testasi Komnata Questin Ratkaisematon murhamysteeri -pelin maksutta.

– Pauliina, Suomen pakopelit





0 kommenttia