Esittelyssä

Varkaus | Enigma Xperience
Esittelyssä Varkaus, Enigma Xperience – Suomen pakopelit

Varkauden ensimmäinen ja ainoa pakopeliyritys Enigma Xperience avattiin syyskuussa 2016. Suomen pakopelien haastateltavana yrityksen perustaja, Johanna Teivainen.

Mistä lähti ajatus perustaa pakopeliyritys Varkauteen?
Ajatus pakopelin tuomisesta Varkauteen lähti omasta intohimosta tuoda asiakkaille ja lähiseudun asiakkaille jotain ihan uutta ja innostavaa. Henkilökohtaisella tasolla yritysideoita on tullut pyöriteltyä viimeisen kymmenen vuoden aikana päässä lukemattomia, mutta aina niistä on tuntunut puuttuvan se viimeinen rohkeus lähteä hommaan mukaan. Nyt tämän ajatuksen lähdettyä itämään tuli tunne, ettei tätä voi jättää toteuttamatta. Lisäksi idean vahvistuttua alkoi Ryöstön piippujen katveessa pelin sisäisen henkilön Öky Porholan tarina itämään päässä niin todellisena, että se suorastaan huusi ulospääsyä tavalla tai toisella. Onneksi tuli toteltua pään sisäisiä ääniä, sillä Porholasta on tullut monellakin tapaa merkityksellinen henkilöhahmo – jonka tarina muuten muotoutui tyystin erilaiseksi, kuin alunperin mietin!






Pakopeliyrittäjistä löytyy meteorologeja, kasvatustieteilijöitä, insinöörejä, teatterialan ammattilaisia yms. Millainen taustajoukko häärii Enigma Xperiencen kulisseissa?
Kulisseissa häärii yksityisyrittäjä ja pienen lapsen vanhempi. Aviopuoliso hoitaa kuntoon elektroniikan ja remontit päivätöidensä ohella. Itse huolehdin yrityksestä ja kaikesta siihen liittyvästä, muita työntekijöitä ei tällä hetkellä ole. Oma koulutustausta on liiketalouden englanninkielisellä linjalla Savonia ammattikorkeakoulussa täällä Varkaudessa.

Yrityksen ensimmäisen escape room on nimeltään Ryöstö piippujen katveessa. Miten huone ja yritys on otettu Varkaudessa vastaan?
Huone ja yritys on otettu vastaan hienosti. Tarinaa miettiessä pohdin aloittaako ensimmäinen peli ryöstöllä piippujen katveessa vai ei, mutta Porhola ei kovaäänisyydellään oikein antanut vaihtoehtoja. Jälkikäteen olen iloinen, sillä nyt tuntuu siltä, että tämä oli ainut ja oikea tapa. Tämän myötä yrityskin on kietoutunut kaupungin kehityshistoriaan ja myös pelin voi ottaa omakseen ihan eri tavalla, kuin jos tarina olisi ollut irrallinen. Nimittäin myös Varkaus kaupunkina on kehittynyt nykyiseen muotoonsa juurikin paperitehtaiden ansiosta, joten tarina toimii tavallaan kunnianosoituksena tälle, joskin pienellä twistillä.

Escape Room Ryöstö Piippujen katveessa

Ryöstö piippujen katveessa on tarinallinen escape room Öky Porholasta ja Varkauden paperitehtaasta.

Haluatko tietää lisää?

Haluatko tietää lisää?

Olette paraikaa rakentamassa toista huonettanne. Mitä voitte kertoa tästä huoneesta?
Toinen huone taas liittyy siihen, että viime vuoden lopulla yksi Porholan tarinaa pelaamaan mennyt pelaajaryhmä katosi liiketiloistamme tyystin. Tämä oli hieman shokki, mutta onneksi tästä ei koitunut mitään seuraamuksia. Olemme odotelleet ja rakennelleet toista huonetta, joskin rakentamisen aikana olemme kuulleet välillä outoja ääniä, asioita katoaa ja ilmestyy taas takaisin. Tästä päättelen, että olemme varmastikin jossakin risteyskohdassa ja täällä saattaa olla jonkinlainen aikaportaali. Uskon, että huoneen valmistuttua saamme jollain tapaa selville mitä on tapahtunut, tai kenties meidän täytyy lähteä selvittämään, mihin tämä kadonnut ryhmä on oikein mennyt ja mitä heille on tapahtunut. Tässä rakennuksessa on kyllä monellakin tapaa meneillä jotakin merkillistä.

Sisältääkö pelinne kieleen liittyviä tehtäviä vai voiko sen pelata millä kielellä tahansa? Entä millä kielillä onnistuu ryhmän palveleminen?
Peli on saatavilla tilauksesta myös englanniksi, palveleminen onnistuu samoin englanninkielellä. Kuitenkin suurimassa osassa tehtäviä tarvitaan kielen ymmärrystä.






Enigma Xperience tarjoaa tällä viikolla Kadonnut Satuarkisto -nimistä pakopeliä lapsille. Kyseessä on tiettävästi ensimmäisiä, ellei peräti ensimmäinen pelkästään lapsille suunniteltu pakopeli. Kertokaa hieman lisää huoneesta; missä ja milloin peliä voi pelata sekä minkä ikäisille se soveltuu parhaiten?
Peli tuli pelattavaksi Varkaudessa järjestettävän Vekara-Varkaus viikon ajaksi, tarkemmin aikavälille 12-16.6. Testiryhmien jälkeen pelin suositusikä tarkentui neljästä ikävuodesta aina kymmenen vuoden ikäisiin saakka. Satupeli on tavallaan kevyempi versio pakopelistä, pelissä ei oteta aikaa, ei ole ”uhkaavaa” tunnelmaa ja se toteutetaan täysin ohjattuna. Sisällä olevat pulmat ovat pakopelityylisiä, mutta lapsille suunniteltuja ja vaikeusasteeltaan mukautuvia. Eli osa sopii niin pienille kuin isommillekin visuaaliselta puoleltaan. Toisissa nuoremman lapsen kanssa voidaan tehdä yhdessä/vanhempi voi olla mukana auttamassa ja vanhempi lapsi taas pystyy pähkäilemään tehtävää itse.

Huonehan perustuu siihen, että rakennuksessa, jossa Enigma Xperience nyt toimii, on ollut n.30 vuotta sitten ihan oikeasti kirjasto. Se lopetti, mutta remontin yhteydessä törmäsimme tähän kovin yllättävään elementtiin liiketilassamme, satuarkistoon. Mystistä siellä oli se, että aikuiset eivät ole voineet paikkoja laitella kuntoon, vaan homma toimii ainoastaan lasten avulla. Niinpä tämä näyttäytyi varsin luontevana vaihtoehtona tarjota peliä Vekara-Varkaus viikolla alueen lapsille kokeiltavaksi. Konsepti voi tuoda myös tutuksi itse pakopelejä aikuisille.

Tuleeko mieleenne muuta, mitä haluaisitte yrityksestänne kertoa?
Työtä ja pelejä tehdään rakkaudesta tarinoihin. Tavoitteena on tuoda asiakkaalle jotakin unohtumatonta, kokemus yhdessä perheen/ystävien kanssa, jossa ulkomaailma voi hetkeksi unohtua täysin. Peliä suunnitellessa lähden tunteesta, jonka haluan asiakkaan tavoittavan ja tästä lähtee tarinan ja pelin myötä rakentumaan kokonaisuus. Mikään ei ole upeampaa, kuin saada asiakas uppoutumaan ja eläytymään tarinaan niin, että huoneesta tullaan ulos hieman hengästyneenä – joko se tunti kului?





0 kommenttia

Avaa sanainen arkkusi ja liity keskusteluun